Marire de salariu!

Ma intreb cat de nesimtit (sau disperat?) trebuie sa fie un patron pentru ca el sa fie in stare sa faca absolut orice, pentru a mai castiga de pe urma angajatului?

Cred ca nu mai este „breaking news” faptul ca am contract de munca cu 4 ore / zi, diferenta, la negru. Dar este o „bomba” propunerea sefilor, facuta la sfarsitul saptamanii trecute. Nici in cele mai groaznice cosmaruri nu as fi putut visa in ce se poate transforma in ochii patronilor loialitatea fata de firma. Cand am aproape 15 ani vechime aici si ma apropii (incet dar sigur) de varsta la care m-as retrage cu o pensie nesimtita de 700 de lei (sper degeaba la suma asta?), mi se propune sa primesc din marinimia lor, 100 de lei marire de salar, in schimb firma imi va plati la stat doar cotizatia pentru sanatate. Ca, ziceau ei, daca mai cotizez, daca nu, la pensii, tot in jur de 400 de lei imi va aduce postasul. Adica, dupa ce ca in ultimii 6 ani, fiind cu 4 ore oficial, am cotizat cat pentru trei ani, de-acum sa nu mai cotizez deloc. Sau, exista varianta sa fac eu personal un contract cu casa de pensii si sa platesc din buzunar. M-am uita pe net, iar contributia la CAS este de 30% din salariu, adica la un salariu minim de 800 de lei ar trebui sa dau 240 lei. Din cei 100 pe care mi-i dau ca marire, nu? Oricum, ideea este ca mi-au bulversat si stropul de respect pe care-l aveam pentru ei, mi-au stricat tot sfarsitul de saptamana si imi este jena de jena lor. Partea buna este ca am realizat ca oficial mai am doar 11-12 ani de muncit, asa ca macar pe ultima suta de metri ar fi bine sa punem bani deoparte, pentru ca din cei 400 de lei (daca or mai fi si aia) nu vom mai putea face o gramada de lucruri care acum ne sunt bucurii. Frumos inceput de primavara, asa cum n-a mai fost niciodata.

As fi recunoscatoare celor care (citind cele scrise de mine) m-ar putea lamuri mai bine cum e cu cotizatia, cu anii de munca si toate cele.

Acest articol a fost publicat în Stari și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

29 de răspunsuri la Marire de salariu!

  1. july spune:

    Am fluturasul in fata, si vad ca toate opririle catre stat in afara de impozit sunt in procent de 16,5 % . Din cate stiu, angajatorul plateste si el un procent la CAS, somaj si asigurari sociale .

    • cafeauata spune:

      De 5 ani angajatorul meu plateste CAS doar pentru program de 4 ore/zi, iar acum imi propune sa nu mai plateasca nimic, dar sa-mi dea la negru 100 de lei. Nu e OK, dar vreau sa fiu informata exact atunci cand ma voi prezenta in sala de sedinte. Pe fluturasul meu e trecuta suma de 57 de lei la CAS, ceea ce mi se pare infiorator de putin!

      • july spune:

        Foarte, foarte putin, asa este . 32 de lei dau eu la sindicat, adica 1% din brut . Dar CAS inseamna Casa de asigurari de sanatate, nu cotizatia la bugetul asigurarilor sociale .

        • cafeauata spune:

          Pe fluturasul meu asigurarile de sanatate sunt trecute simplu: sanatate.
          CAS= contributie de asigurari sociale (aici intra si pensiile).
          CASS=contributie de asigurari sociale de sanatate.
          Legea spune ca: cotele de contributie de asigurari sociale pentru 2014 vor fi, potrivit bugetului asigurarilor sociale, aprobat prin Legea nr. 340/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 776 din 12 decembrie.:
          31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori.
          Este o chestie prea stufoasa pentru mine, dar undeva trebuie sa existe raspunsuri clare si modalitati de rezolvare.
          Multumesc pentru ca imi esti aproape!

        • july spune:

          Cu drag ! Maine intreb secretara, ea stie mai bine . O noapte senina !

    • cafeauata spune:

      Multumesc inca odata si-ti doresc nopti si zile frumoase (aici sau in Africa, doar sa-ti fie bine)!

  2. Minnie spune:

    M-ai lasat muta! Nu stiu ce sa scriu! Adica ma simt prost si imi este rusine sa scriu ca uneori la o singura iesire prin oras noi cheltuim salariul tau pe o luna! Nu o facem zilnic, dar oricum….
    Imi cer iertatare dar asta e adevarul!
    Te imbratisez si iti doresc tot binele de planeta asta frumoasa!

    • cafeauata spune:

      N-ai niciun motiv sa te simti astfel, draga mea! Asta este situatia in care ma aflu, intr-un fel si din vina mea pentru ca am acceptat. Sa vedem daca pot eu sa platesc diferenta si daca ma ajuta la iesirea la pensie… Urata situatie, dar bine ca m-am trezit!
      Te pup, cu drag!

  3. luciastroila spune:

    Eu cred ca pe ultima suta de metri ar trebui sa-ti gasesti un alt angajator, daca nu iti faci o afacere proprie. Nu cotizezi la pensie, nu ai suficienta vechime sa iei pensie si cu asta nu-i de joaca. Una la mana. A doua, nu au cum sa faca asta, indiferent ce-ar face. Chiar daca prin absurd iti desfac contractul de munca si se folosesc de serviciile tale altfel – cu conventie civila, drept de autor, contract de mandat, etc. Contributia la pensie este obligatorie pentru toate categoriile de persoane. Doar daca ai contract de munca si contract de mandat sau prestari de servicii pe langa se plateste doar pentru contractul de munca si pentru restul nu. Nu stiu ce capete luminate ai tu acolo, dar ar trebui sa mai studieze un pic…

    • cafeauata spune:

      Sunt foarte luminate, dar numai in avantajul lor! Teoretic este cum spui, Lucia, practic insa, e cum vor ei. Oricum, nu voi accepta varianta asta. Maine astept un raspuns de la Casa de Pensii Cluj, apoi voi merge in „audienta”. Incerc sa raman la 4 ore oficial, o marire de salariu de 200 de lei si daca exista posibilitatea sa platesc eu diferenta la contributia la pensie. Locurile de munca nu sunt pe garduri, varsta nu este un avantaj, asa ca incerc sa o scot la capat cumva…
      Multumesc pentru raspuns, chiar am sperat ca vei spune ceva!

      • luciastroila spune:

        Stiu, peste tot patronii sunt la fel. Eu stiu ca taxele sunt mari, totusi, cand tu-ti permiti o gramada de lucruri, masini schimbate periodic, concedii in strainatate si mai stiu eu ce alte facilitati, sa-ti bati astfel joc de omul care-ti asigura toate aceste avantaje, e gretos. Peste tot e aceeasi poveste.

  4. luciastroila spune:

    Mai ai 11 ani pana la pensie…o groaza pot spune! E adevarat ca stagiul minim de cotizare este de 15 ani si ca, chiar daca ai avut contract pe 4 ore, stagiul se considera complet, totusi, din punct de vedere al cuantumului pensiei, e un dezastru. Acela se aplica strict la suma pentru care s-au platit contributii! Dupa cate vad, tu ai avut doar un pic peste 35% din punctul de pensie, care nu e nici ala grozav de mare adica, vreo 762 in 2013, 732 in 2012, etc… Fa si tu un calcul si vezi ca-ti da cu virgula. La fel de adevarat este ca acum statul acorda o pensie minima garantata de 350 de lei, dar poti stii ce va fi pana cand vei iesi tu la pensie? Legile se schimba ca sosetele, de azi pe maine, cine stie ce-o fi peste 11 ani?

  5. Gabriela spune:

    Eu pot sa iti spun un lucru sigur. Nu e de acceptat un astfel de job. Cauta-ti altul. Relatia intre patron si angajat nu este una de prietenie. Esta ca un business. De aceea se incheie pe baza de contract. Cand contractul nu iti este avantajos nu il inchei. Daca accepti un compromis, avantajele trebuie sa fie pe masura.
    Mi s-a intamplat sa accept compromisuri de acest gen, in unele din locurile de munca. Pot sa iti spun ca am regretat. La ultimul ob, cand am aflat ca patronii nu si-au respectat obligatiile si m-au mintit, in ziua urmatoare am plecat. Cer ce ofer: corectitudine, seriozitate, promptitudine pentru ca stiu exact ceea ce pot profesional. Un patron care procedeaz ca si cel de la firma unde lucrezi, iti demonstreaza zilnic ca nu te respecta nici pe tine, nici ceea ce faci. Accepti? Mai e acest compromis acceptabil pentru tine?

    • cafeauata spune:

      Mi-ar fi tare greu sa incep sa caut un patron corect, dornic sa ma angajeze. Suntem in stadiul in care ne bazam mult pe banii castigati de mine, ar fi un dezastru sa nu-i avem si doar o luna. Asa ca, sper sa o rezolv cumva cu astia (pana vom castiga la Loto!).
      Multumesc, Gabriela!

  6. acuarele spune:

    Da, urata situatie! Imi pare rau ca e asa de rau! Se pare ca pana la urma tot va trebui sa-ti gasesti alt serviciu!
    Te sarut.

    • cafeauata spune:

      Cred ca mi-au facut farmece de nu ma dau dusa! Toata firma este in aceeasi situatie, acum au inceput tatonarile cu aceasta gaselnita, sa vada daca punem sau nu botu’!
      Imbratisari!

  7. Decenu spune:

    Se pare ca patronului nu-i prea pasa de tine. Tie de ce-ti pasa de el? Sau, mai corect spus, de ce ar trebui sa-ti pese de el? Ai facut o concesie cu cele 4 ore, apoi a mai cerut una si crezi ca va fi ultima?
    Iar daca patronul e nevoit sa faca asta pentru ca situatia financiara e grava, atunci firma are sanse mici sa mai reziste inca 11 ani.
    Eu zic ca fiecare om are locul lui sub soare si n-as accepta. Sa se descurce, doar de asta e patron. Nu e treaba salariatilor sa-i faca lui profit. Nu stiu de ce mi se pare mie ca ceea ce-ti cere seamana cu un santaj (emotional, caci apeleaza la frica sau dorinta de a-ti pastra serviciul).

    • cafeauata spune:

      Am povestit situatia mea, dar suntem in aceeasi oala toti cei 30 de angajati. Numai ca toti stau in bancile lor si nu spun nimic, plus ca fiecare incearca sa i-o traga fiecaruia. De ce imi pasa de patroni? Poate pentru ca lucrez la ei de 14 ani, ani in care mi-au fost alaturi la greu. Poate pentru ca obisnuinta este prea puternica. Poate pentru ca simt o imensa groaza de a schimba „stapanul”, mai ales ca in jurul meu aud numai despre patroni care intr-un fel sau altul ii tine in teroare pe angajati. Poate pentru ca mi-e lehamite! Inca nu am fost chemata sa dau raspunsul, dar acela cu siguranta va fi „nu”. Sper ca exista modalitatea de a cotiza pentru pensie si-atunci ei dau jumate si eu as da jumate, asta dupa ce mi-ar mari salariul cu 200 de lei. (Este varianta mea de negociere).
      Eu sper (totusi) sa mai reziste si dupa ce eu voi in pensie, nu de alta dar ar fi pacat sa nu reuseasca sa-si salveze casele si masinile, doar au doi copii!

  8. Iulia spune:

    Mai exista si o cale de mijloc: sa ramai si la ei si sa mai lucrezi si in particular ceva. Nu stiu daca am inteles bine, dar tu esti contabila? Poate ca ai putea sa lucrezi pentru niste firme si in particular ca sa-ti mai rotunjesti veniturile. Oricum, nu te baza prea mult pe pensia de la stat. Eu am aceeasi varsta cu tine si nu-mi pun nici o baza in pensia aia. Adunam amandoi si ne punem deoparte, ne-am inscris si la pensie privata… nici aia nu o sa fie mare… dar oricum… Ideea e sa incerci sa faci ceva pe langa serviciul pe care il ai.

    • cafeauata spune:

      Din pacate (sau nu?) nu sunt contabila, chiar daca lucrez mult pe calculator. Imi tot storc neuronii sa gasesc o chestie pe care as putea-o face dupa cele 10-12 ore de lucru, poate imi va veni inspiratia intr-o zi. Incepem si noi sa punem deoparte, dar macar contravaloarea unui punct de pensie sa am la 63 de ani, sa nu fiu chiar ca cei cu pensie sociala. In pensiile private n-am incredere deloc, asa cum nici in banci n-am. Deci, banii la ciorapi!
      Multumesc, Iulia!

  9. Zina spune:

    Nu mă pricep la chestiile astea și nu pot să-ți dau nici un sfat legat de pensia ta. Sunt alături de tine și îți doresc să rezolvi cu bine până la urmă, dragă Cafeluță. Mi se pare că Iulia ți-a dat un sfat practic corect, să îți cauți ceva suplimentar de muncă, fiind contabilă.

    • cafeauata spune:

      Nu sunt contabila, Zina, iar retetele mele or fi marfa de contrabanda, dar nu stiu sa intru in randul celor care platesc pentru ele. Ceva suplimentar ar fi super, dar ce? Astept sa fie mall-urile deschise si noaptea si atunci as putea lucra 4 ore acolo.
      Multumesc pentru ca-mi esti alaturi si te imbratisez, cu drag!

  10. fosile spune:

    Cita nesimtire!
    Imi inchipui ca nu le-a venit lor ideea salvatoare.Aveti pe-acolo vreo contabila sefa cu studii sau state de serviciu prin strainataturi, ca se pare, numai astia au asemenea idei timpite…

    • cafeauata spune:

      Ai dreptate! Mie sigur nu mi-ar fi trecut prin minte o astfel de „solutie”, semn ca nu as fi fost o buna patroana. Sper doar sa am varianta cu 4 ore oficial si cotizatia sa o pot intregi prin contract cu Casa de Pensii. Mai vedem…
      Cat despre cea care-si spune „director economic”, mai bine sa nu spun nimic, doar suntem in post!

  11. Mihaela C.P. spune:

    Fara cuvinte! Dar daca tot ai program de 4 ore, de ce nu stai numai 4 ore ?Poate asa in restul timpului ai putea sa mai gasesti si altceva, Clujul e mare .Dar cu margelele de ce nu te ocupi mai mult de margelit? Scuza-ma, daca gresesc cu ipotezele mele, stiu ca traim vremuri in care gasirea unui job e mare problema, insa ma gandesc ca poate ar fi mai bine sa incerci in alta parte, sa pleci de acolo, era si un banc mai demult cu mama soacra , nu-l mai stiu ,retin numai morala lui care spunea : ”cine cauta, gaseste ”.

Lasă un răspuns

