Ploaie si amintiri

Daca a fost sambata, a fost rasfat cu cafea la Il Caffe!

il caffeDin perioada in care catelusa noastra era o minunata pudelita, cu urechi mari vopsite uneori in suvite roscate si cu ochisori-margele care tot timpul aveau o sclipire ghidusa, din acea perioada „dateaza” fotografia asta:Decebal Chiar daca arata ciudat (inca faceam poze pe film foto!), ma bucur de cate ori o vad, ma bucur ca am ajuns intr-unul din minunatele locuri care trebuie vazute in tara. Si iata despre ce este vorba:

„Statuia regelui dac Decebal este o statuie înaltă de 55 m, aflată pe malul stâncos al Dunării, între localitățile Eselnita și Dubova, în apropiere de orașul Orsova, România. Statuia îl reprezintă pe Decebal, ultimul rege al Daciei si este sculptată într-o stâncă. Este cea mai înaltă sculptură în piatră din Europa. Omul de afaceri si istoricul protocronist Iosif Constantin Drăgan a fost cel care a promovat si finantat ideea acestei lucrări efectuate in perioada 1994 – 2004.

În comparatie cu sculpturile realizate pe Muntele Rushmore, a căror realizare a durat 14 ani (1927-1941), la acel proiect lucrând peste 300 de sculptori-alpinisti, statuia regelui Decebal a fost realizata in zece ani, de 12 sculptori. Executarea acestei lucrări s-a desfăsurat sub conducerea sculptorului român Florin Cotarcea, ea realizându-se în ciuda pericolului reprezentat de înăltimi, căldură si vipere. Pe pontonul din golful Mraconia unde se află această, cea mai mare sculptură în piatră din Europa, se poate ajunge doar pe apă, cu barca. Pentru modelarea stâncii s-a folosit peste o tonă de dinamită.

Executarea lucrării a început în vara anului 1994, cu defrisarea copacilor care împădureau stânca. Apoi s-a trecut la curățarea rocilor, a stâncilor masive care puneau în pericol viata oamenilor. Nu s-au putut folosi nici un fel de utilaje grele, toate uneltele de lucru fiind transportate cu barca si cu saci de 40-50 de kilograme în spinare.

Legătura cu pontonul a fost asigurată prin două statii de emisie-receptie. De la baza stâncii până la schelă, alpinistii-sculptori trebuiau să se cațere timp de o jumătate de oră. S-a lucrat în două ture de câte 6 ore: de la 7,30 la 13,30 și de la 13,30 până la 19,30. Lucrările s-au desfășurat în perioada martie-octombrie a fiecărui an. O operatiune la fel de grea si riscantă a fost cea de manevrare a schelelor.

Uneltele de lucru folosite de către sculptorii-alpiniști au fost cele clasice: ciocanul pneumatic, spitul si barosul. În perioada de vară, stânca se încingea la soare, făcând condițiile de lucru aproape insuportabile.

Datorită acestor conditii dificile de lucru au avut loc si câteva accidente. O echipă de cinci persoane care lucrau pe schelă au căzut în gol câtiva metri, ca urmare a smulgerii a două pitoane de sustinere de pe cablul de sustinere montat de jur-împrejurul stâncii. Din fericire, alpinistii nu au suferit răni grave. De asemenea, unul dintre alpinisti a fost muscat de o viperă ascunsă într-un punct de sustinere, dar i s-a injectat imediat un ser antiviperin.

Ca urmare a trepidatiilor, dar si a stâncii care începea să se macine, nasul lui Decebal (care avea o înăltime de sapte metri) s-a fisurat si era în pericol să se desprindă si să cadă. S-a renunțat la acel bloc imens de piatră, o parte mare din nasul lui Decebal fiind dinamitat, pentru mai multă sigurantă. Nasul regelui a fost remodelat si întărit cu armătură de fier si ciment.

Constructia statuii lui Decebal a fost finalizată în anul 2004.” SURSA: wikipedia

Si pentru ca ploua in continuare, Cola leneveste cand la unul, cand la celalalt in brate.

Cola

Acest articol a fost publicat în Cola si alti catei, Excursii și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Ploaie si amintiri

1. Minnie spune:

Amintiri din „cutia cu fotografii”!🙂
    Foarte interesanta povestioara statuii de care eu nici nu stiam! Multumesc de informatie! Iar tu pe vremea aceea îl concurai pe…. Morcoveata?
    Fericitilor! La voi ploua, la mine a nins si anunta noaptea ger toata saptamana, iar peste zi cteva grade mizere în plus!
    Te îmbratisez!

• cafeauata spune:

Amintiri, frumoase amintiri, asa este. Daca vei ajunge candva prin zona, sa mergi neaparat sa vezi statuia, este extraordinara, iti da o senzatie deosebita. Dupa cum ai observat, eram chiar mai tare decat Morcoveata! Sotul imi spunea ca avioanele n-au cum sa rateze Clujul, imi vad mie capul si e clar ca au ajuns unde trebuie! Am avut cateva experiente ciudate, si tot nu m-am lecuit!
      Nu stiu cate grade au fost azi, dar macar nu a mai plouat, au ramas doar baltoacele din zilele trecute. Pana la urma tot vine primavara, chiar si la voi!
      Imbratisari, cu drag!

2. mihaella spune:

pe acolo nu am ajuns,dar imi doresc.cu voia divina totul e posibil.frumoasa echipa din poza!o seara minunata!

• cafeauata spune:

Sper ca vei ajunge, Mihaella. Pentru ca merita cu varf si indesat!
      Din pacate catelusa aceea a murit, acum „ne laudam” cu o teckelita, care are o personalitate debordanta!
      Zile frumoase!

3. ghemulet spune:

Am vazut-o!Dragul meu este din Orsova..o priveliste de vis care merita imortalizata..Imi place cafeneaua…Cred ca este o atmosfera super…

• cafeauata spune:

Chiar priveliste de vis, Ghemulet, sunt de aceeasi parere! Probabil voi mergeti mai des, dar cu siguranta este la fel de fiecare data.
      Este o cafenea micuta, cu 5-6 scaune inalte, cu tejghea pe langa geam, acolo se bea cafeaua. Ne place tare mult si atmosfera si (mai ales) cafeaua facuta acolo!

4. acuarele spune:

Am fost anul trecut aici in excursie cu gradinita Mariei, am facut fotografii langa monument si apoi copiii si-au servit sandvisurile la niste mese de lemn din apropiere. De ajuns, am ajuns cu autocarul. Apoi ne-am plimbat si cu vaporasul pe Dunare, dar independent de vizitarea statuii…
    Frumoase pozele acestea vechi, mi-s tare dragi! Am si eu cateva albume, de pe vremea cand nu aparuse inca tehnica fotodigitala, culorile ieseau parca mai vii, aveau si ele farmecul lor aparte!
    Melancolia din ochii Colei spune totul despre vremea de afara! Daca era acasa, cred ca se asternea la un pui de somn!😉
    Te sarut, o saptamana frumoasa!

• cafeauata spune:

M-am bucurat cand am vazut fotografiile tale anul trecut! Noi nu am fost cu vaporasul, dar tot peisajul acela de la Cazane, plus ca am bagat mana prima data in viata in Dunare, m-au emotionat pana la lacrimi. Pacat ca este atat de departe de noi…
      Cola se pregatea de somn, asa cum spui. Ce altceva sa faca pe timp de ploaie? Ea nu se uita la fotografiile vechi, inca nu exista pe acea vreme.
      Saptamana buna sa fie si la tine!

5. Anca spune:

Cred ca este impresionant sa o vezi cu ochiul liber, cum se spune.
    Prea putin s-a relatat despre aceasta monumentala realizare.
    Cu ocazia asta, aflu cat timp s-a lucrat, modul de lucru samd, lucru laudabil pentru cei care au pus umarul la realizarea acestui proiect.
    Noua privitorilor, ni se pare asa, floare la ureche. Esti prima persoana din mediul online si chiar din mass media care pomeneste despre aceasta sculptura. Sau nu oi fi fost eu indeajuns de atenta.
    Dar trebuie sa apreciem si lucrurile facute de romani si de tara asta frumoasa si de ce nu, sa fim mandri

• cafeauata spune:

Este grandios, Anca! Asa cum am mai spus, mi-au dat lacrimile cand am vazut. Sunt atatea locuri minunate in Romania, incat nu cred ca vom apuca sa le vedem pe toate. Dar macar incercam sa vedem cat mai multe. Din pacate mergem pe bajbaite, pe ce auzim de la altii sau poate avem noroc si prindem o stire scurta despre un traseu deosebit. Dar pentru toate aceste lucruri trebuie sa fim mandri!
      Multumesc pentru trecere si pentru comentariu!

6. Zina spune:

O lucrare remarcabila, asezata intr-un loc tare frumos. M-au captivat datele pe care ni le-ai spus despre realizarea acestei opere monumentale. Mulțumesc, foarte interesant.
    Pup năsucul ăla băgat în pernuță !

• cafeauata spune:

Nasucul a fost pupat, Cola iti multumeste!
      Este o priveliste care iti taie respiratia, Zina! Monumentul… Este unul dintre lucrurile cu care ne putem mandri si pentru care trebuie sa multumim!

7. Rolling Ideas spune:

La cât de dificilă a fost realizarea sculpturii, ar trebui ca fiecare român să meargă s-o vadă.

8. Mihaela C.P. spune:

Cola poate se intreaba:” cum o fi sa ai urechile vopsite cu suvite ?Mie de ce nu mi le vopseste asa?”😀
    Ei poate trompetica sa ii fie pusa in evidenta cu un pampon, ceva🙂.

• cafeauata spune:

Chiar ne gandim sa-i facem suvite blonde,pe urechi.

• neli ilut spune:

interesante subiecte,dar pemine ma intereseaza aperitivul acela deosebit postat prin 2011facut la rece cu triunghiuri de sunca umplute cu branza etc.As dori mai multe detalii pentru ca se apropie pastile si vreau ceva deosebit,daca binenteles se poate divulga secretul,deoarece e un mare mister si oricat am cautat nimeni nu a facut asa ceva ,mi se pare irealizabil.

• cafeauata spune:

Am dat oarecum un raspuns si la acel post, acum voi incerca sa te lamuresc mai bine. Tava pe care ti-o poti face dintr-un carton (cred eu), trebuie sa fie cu varful in jos. Pui o folie pe toata suprafata interioara si apoi incepi sa pui feliile foarte subtiri de sunca, una langa alta, putin suprapuse, in asa fel incat in varful care este pe fundul tavii sa se aseze exact mijlocul feliei, iar marginile le lipesti de marginile „tavii”. Freci branza burduf cu unt si separat galbenus fiert cu condimente si cuburi de ardei. Cand toata sunca e asezata. intinzi un strat de galbenus, apoi un strat de burduf cu unt, iar la sfarsit indoi sunca ramasa si faci baza. Infoliezi si lasi la frigider 24 de ore, apoi o scoti cu folia pe care ai pus-o sub sunca, o desfaci si o tai felii. Nu e greu, doar trebuie sa incerci si chiar daca prima data nu-ti reuseste la fix, data viitoare sigur va fi OK. Incearca sa gasesti o tava de inox, ar fi mai bine. Sa ai spor!