Kukta

Acum, ca au venit multele grade in termometre, sunt din nou in stadiul in care gatesc noaptea. Ma felicit ce desteapta am fost in urma cu multi ani cand am optat pentru oala sub presiune, kukta, cum i se spune in Ardeal (si poate si prin alte parti). Vazusem cativa ani cum mama gatea in timp scurt in stilul vechi de kukta, orice exceptand supa limpede de carne (pui sau vita), sarmale, ardei sau gulii umplute. Am prins ideea, iar cand am fost nevoita sa lucrez pana seara tarziu, am cumparat o oala mai eleganta decat erau cele vechi, dar – in principiu – cu aceleasi calitati. Acum vad reclame la nenumarate tipuri de oale „smechere”, dar multumita fiind de a mea, ma abtin de la a face cumparaturi. Poate faptul ca de peste 20 de ani marea majoritate a mancarurilor le fac sub presiune, a contribuit la sanatatea generala buna. Oricum, o recomand tuturor si asigur pe toata lumea ca accidentele pot avea loc doar daca nu se respecta minimul de instructiuni. A mea arata exact asa:

„Oala sub presiune este o ustensila indispensabila din bucataria oricarei femei moderne, deoarece permite gatirea rapida a preparatelor. Introducerea acestui sistem de gatit se datoreaza prototipului inventatorului francez Denis Papin (1679).

   Acesta se numea „digesteur”, insa nu s-a bucurat de un succes comercial, in 1927, o firma germana a inceput sa comercializeze propriul model, dar abia dupa Al Doilea Razboi Mondial a luat amploare aceasta metoda rapida de gatit.” Sursa

Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Kukta

  1. asta e jumatate din problema; hai sa zicem ca sunt si cele trebuincioase (legume, apa, gaze, chibrit); restul face ea?

    • cafeauata spune:

      Pe langa toate cele enumerate de tine, plus kukta, mai este nevoie de un incepator in ale gatitului, dar daca faci rost de o bucatareasa, restul face ea!

  2. fosile spune:

    E o chestie buna.
    Si nevasta-mea tot cu oala sub presiune lucreaza.E drept,in sistem combinat.Adica fierberea generala si de viteza in kukta ,dupa care transfera totul intr-o oala normala,pune ce mai este de pus si-o lasa sa dea un clocot.
    Si oricum,mai bine sa fie la casa omului o oala sub presiune,decit sa fie „oama” sub presiune…

  3. dianaalzner spune:

    Şi eu gătesc în kuktă de când mă ştiu şi sunt foarte mulţumită de concept. Totuşi există exemplare care nu sunt la fel de performante ca cele vechi. Am cumpărat acum doi ani una nouă şi deja s-a dus. Acum am două oale, una veche şi bună şi una nouă, mândră şi stricată, care nu mai funcţionează…

  4. cafeauata spune:

    Stai linistita ca si eu sunt la al doilea exemplar. Primul l-am rezolvat eu, cu manutele mele, cand, dupa ce am pus capacul, nu am redus focul. A facut ca toti dracii pana am ajuns sa inchid gazul, n-a explodat, dar nu s-a mai inchis niciodata capacul etans. Amandoua sunt fara garnitura, spre deosebire de aceea a mamei mele, la care o problema era garnitura care trebuia schimbata uneori. Oricum, nu imi pot imagina gatitul fara kukta si daca va deceda actuala, instantaneu imi voi lua alta!

  5. acuarele spune:

    Are si mama o oala de-asta dar gateste rar la ea. Eu nu ma apropii, mi-e frica de bufniturile ei, seamana cu o soacra plina de naduf cand face asa cum e de fapt conceputa sa faca.!… :)) Dar indata ce voi avea ocazia, o sa-mi cumpar una si o sa te intreb si pe tine cam ce prepari in ea, si retetele aferente. Dintotdeauna am iubit gatitul rapid. 😉
    Te sarut, sa aveti o zi frumoasa!

  6. redsky2010 spune:

    am si eu una si gatesc de multi ani in ea. e drept ca acum o folosesc mai rar, am timp si-mi place sa bibilesc la tot felul de mancaruri, mai adaug, mai testez. o inventie tare buna si care economiseste timpul, asta e clar!

Lasă un răspuns

