De post

Nu am fost crescuta cu ideea de a tine post. Nu stiu daca in religia mea se obisnuieste sau nu, stiu doar ca in copilarie nu erau zile cu si fara carne din acest motiv. Tarziu, dupa ce m-am casatorit si am ajuns intr-un mediu in care nu se manca „de dulce”, am descoperit si eu ca sunt zile in timpul saptamanii, saptamani in timpul anului cand nu se fac nunti, pentru ca este post. Dar, cu toate ca am auzit, am citit despre asta, eu tot nu sunt o adepta. Am cunoscut de-alungul timpului prea multi oameni care se abtineau cu sfintenie de la mancarea cu carne, dar rautatea dadea pe dinafara. La ce le ajuta faptul ca nu mananca de dulce? Cred ca Dumnezeu are si alte criterii de a ne selecta, nu doar abtinerea de la unele alimente. Dar, serviciul fiind de asa natura, dau nas in nas cu retete care mai de care mai deosebite, feluri de mancare pe care oricine le poate gati acasa, cu succes garantat. O astfel de reteta este si cea pe care o scriu astazi. Este o mancare pe care (chiar fara sa tin post) o savurez oricand cu mare placere, fiind singurul mod in care mananc branza Tofu. Iata reteta, pas cu pas:

Cus-cus fiert in apa cu foaie de dafin si scortisoara. Ceapa si usturoi taiate marunt si oparite in apa cu ulei, apoi adaugam chimion, coriandru si cardamon, lasam inca 3 minute pe foc. La sfarsitul celor 3 minute, luam de pe foc si adaugam cus-cusul fiert si jumatate din arahidele prajite si zdrobite. La gratar prajim felii foarte subtiri de zucchini si felii de branza Tofu. Turnam sos de soia peste cus-cus, amestecam usor, apoi servim impreuna cu  branza si cu zucchini la gratar, pe o farfurie pe care punem si o frunza de salata creata (decor). Asta-i tot, simplu. Si inca ceva: ar trebui sa semene cu fotografia. Pofta buna!

Cantitati necesare pentru 4 portii:

branza Tofu = 240 grame
cus-cus = 400 grame
ceapa = 80 grame
zucchini (sau dovlecel) = 640 grame
usturoi = 8 grame
arahide decojite = 80 grame
sos de soia = 20 grame
ulei de masline = 200 grame
cardamon, scortisoara, chimion, coriandru = cate 5 grame din fiecare, dar mai bine pune cate putin, dupa gust
1 foaie de dafin este suficienta

Acest articol a fost publicat în Meniuri și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la De post

  1. fosile spune:

    Daca n-ar fi atit de multe aromatizante….poooate ca s-ar putea sa ma tenteze si pe mine,dar asaaa…

  2. acuarele spune:

    Multa lume chiar considera posturile necesare, pentru purificarea lor interioara. Poate fi ceva adevar aici, si probabil ca este, dar si eu zic ca nu e singurul criteriu (mod) de a ne elibera de „reziduuri”, si poate nici cel mai important. Intr-un final, daca postul nu se reduce la cartofi prajiti si paine, cum am vazut mai demult pe cineva consumand din lipsa de alte cele mai scumpe, ar trebui chiar sa prinda bine organismului.
    As prepara reteta ta din curiozitate dar nu stiu daca pe aici as gasi coriandru si cardamon!… De aratat arata super si cred ca nu poate fi decat bun!… 😉
    Zi frumoasa sa ai, Cafeluta!

    • cafeauata spune:

      Nu contest necesitatea postului, dar numai cu conditia sa fie unul venit din suflet si nu unul tinut doar in ale mancarii. Ma revolta rautatea oamenilor care sunt convinsi ca doar pentru ca nu vor manca 2, 3 sau 4 saptamani carne, sunt mai buni decat ceilalti.
      Coriandru se gaseste la raionul de condimente, iar daca nu gasesti cardamon (in Cluj cumparam de la magazinele naturiste), se poate si fara, mancarea va fi tot buna!
      Te imbratisez!

  3. Diana Alzner spune:

    Foarte atrăgătoare reţeta, Cafeluţo. Nu ştiu ce este cardamonul, voi căuta la oraş. Îmi place să încerc noutăţi, dar nu ştiu ce părere va avea domnul meu care este cam… conservator. Tot din pricina lui nu putem ţine post, el nu trăieşte fără carne.
    Însă sunt total de acord cu tine: orice post, oricât de aspru, este zadarnic dacă omul e rău şi nu se luptă să se schimbe.

    • cafeauata spune:

      Asa cum i-am spus si Acuarelei, reteta poate sa fie facuta si fara cardamon (este un condiment pe care in Cluj il gasim in magazinele naturiste). Stiu cum este cu sotul conservator, nici la noi nu prea apar noutati gastronomice, din acelasi motiv.

  4. arakelian spune:

    suna f. bine reteta. O sa o incerc si eu.

    Eu am crescut in Nordul Moldovei. Mama nu tinea post, dar bunicii da. Apropierea de religie/biserica a trecut evident, si prin analiza postului. Un lucru caracteristic postului este… meditatie, analiza si rugaciune, cumpatare. Evident, la cumpatare intra si abtinerea de la cele poftele lumesti, mesele petrecarete, bautura, party etc. Din pacate, o parte a oamenilor vad postul numai prin prisma restrictiilor, incurajarea si apropierea de rugaciune, dragoste fata de Dumnezeu, de ceilalti, etc. s-au pierdut. Tin minte ca mamaia cand pleca la biserica, ne zicea „iertati-ma”, si raspunsul lui tataia/vecina era „si Dumnezeu sa te ierte”.
    Posturile sunt asa alese, incat sa aduca omului o meditatie asupra evenimentului care se apropie: „nasterea / moartea/ invierea lui Isus”. In biserica se citesc pilde, se comenteaza, si se dau exemple.

    O alta valoare a postului, dincolo de cea religioasa, este purificarea organismulu – dar asta s-a cam dus, pt ca oamenii deja au gasit zeci de fofilari la alimente de post.
    De ex., de postul Craciunului se mananca mult peste. Aportul de peste (de calitate) toamna/iarna aduce un supliment si o rezistenta crescuta peste iarna, cand altadata era dificil cu alimentele.
    La fel, cel de Pasti, impunea consum de: urzici, leurda, etc. ce mai apareau primavara – iar cu un rol depurativ.

    • cafeauata spune:

      Frumoase obiceiuri am lasat in urma. Probabil ca sunt pierdute pentru totdeauna si avem doar de suferit si din aceasta cauza. Mi-a placut tare mult ce spunea mamaia ta la plecare la biserica, precum si raspunsul „Si Dumnezeu sa te ierte”. Atat de simplu, atat de adanc…
      Nu stiu cum se tine postul la sat, dar in oras el se rezuma in foarte multe cazuri la renuntarea la mancarea cu carne si (eventual) la alcool. Sunt putini cei care se roaga mai mult, sunt mai buni si merg mai des la biserica. Nu spun ca nu sunt si din acestia, dar sunt atat de putini, incat se pierd in marea masa a fitosilor.
      Cu sau fara post, Nasterea si Invierea sunt la fel de importante, cred eu. Si nu am nicio convingere ca cel care imi face rau, voit, traieste cu o intensitate mai mare Sarbatoarea decat o traiesc eu, doar pentru ca nu a mancat carne.

      • arakelian spune:

        la sat, postul fara carne avea un sens mult mai profund: nu se taiau animalele, nu era varsare de sange.
        La fel cu bautura 🙂 desi la regula asta, crasma nu se pune, tot plina e.

        Nu cred ca e vorba de sat, poate pt mine e vorba de acel sat. Cred ca e vorba de lumea copilariei, cand oamenii mi se pareau mai calmi, linistiti, senini, mai aproape de pamant, de Dumnezeu.

        Ia sa mai dezbat subiectul 🙂

  5. Georgiana spune:

    cafeluțo, îmi pare mie, sau un anume fosile e cam moțocos la mâncare? :mrgreen:

    arată excelent și cred c-am s-o fac si eu!

  6. eu spune:

    Chiar daca repet ce au spus cei de mai sus, nu stiu ce este cardamon, pe de alta parte nu stiu unde se gaseste branza tofu și pentru ca sa fie critica completa, nu ai dat niște minime indicații cantitative. Cât, cum….chestii din astea. Ori pui o rețetă….ori nu…
    În ceea ce privește postul….dacă vei lua toate părerile ai avea un raspuns. fiecare spune ceva.

    • cafeauata spune:

      Despre cardamon:
      „Este un condiment traditional arab, care relativ curand a ajuns si la noi. Il veti gasi in magazinele naturiste sub denumirea de cardamon si in magazinele arabesti sub denumirea de hell.” Sursa:: „Terapii naturiste”.
      Despre branza Tofu: se poate cumpara de la raionul de branzeturi in magazinele mari. Pentru aceasta reteta se foloseste branza ambalata in folie de plastic, de consistenta unui salam.
      Si iata si cantitatile recomandate pentru 4 portii:
      branza Tofu = 240 grame
      cus-cus = 400 grame
      ceapa = 80 grame
      zucchini (sau dovlecel) = 640 grame
      usturoi = 8 grame
      arahide decojite = 80 grame
      sos de soia = 20 grame
      ulei de masline = 200 grame
      cardamon, scortisoara, chimion, coriandru = cate 5 grame din fiecare, dar mai bine pune cate putin, dupa gust
      1 foaie de dafin este suficienta
      Cred ca acum este bine. Am trecut cantitatile si in postare, poate ajuta pe cineva care nu citeste comentariile…

  7. Costin Comba spune:

    Bună ziua, numele meu este Costin Comba și administrez un blog de fotografie http://www.costin-comba.blogspot.com (PR 5) . Aș vrea să vă rog dacă doriti să facem un schimb de link-uri.

    Eu voi posta link-ul dumneavoastra pe : http://www.romanicateiubesc.blogspot.com si pe http://www.bycetateanu.wordpress.com iar dumneavoastra postati pe blog link-ul blogului meu de fotografie http://www.costin-comba.blogspot.com . Dacă doriți să mă băgați în seamă bine, dacă nu, mă înclin cu respect și vă mulțumesc, atașând scuzele de rigoare pentru deranjul creat. Va multumesc si pentru un eventual raspuns, pozitiv sau negativ.

  8. yousef59 spune:

    Atractiva reteta…multumesc!

  9. eumiealmeu spune:

    hei, e o retetă excelentă. ai mei sunt de post tot timpul, adică soţul nu mănâncă din 95 carne, iar fiul n-a mâncat niciodată… aşa că asta o să le placă sigur.
    mama spune mereu că acolo, în Spania, niciun credincios nu ţine post… dar se duc zi de zi la biserică, pentru că ei au întâlniri în fiecare seară. sincer, îmi place mai mult ideea asta decât de-a mă abţine de la mâncare un anumit timp din an sau săptămână…

    • cafeauata spune:

      Daca vei incerca reteta, sa-mi spui reactia, sunt curioasa. Eu nu ma dau in vant dupa chestii de acest fel, dar mancarea asta chiar imi place.
      Sunt de acord cu tine: nu neaparat ce anume mancam este important, ci – mai degraba – cu ce ne hranim sufletul.

Lasă un răspuns

