Reculegere

Duminica trecuta am fost la Rohia!

„Este un sat din inima mirificei Tari a Lapusului, regiune etno-culturala aflata in partea sudica a judetului Maramures. Localiatea este situata intr-o zona depresionara de un rar pitoresc si este vestita mai ales pentru Manastirea Sf. Ana-Rohia, lacas de spiritualitate si important loc de pelerinaj ce i-a oferit adapost ganditorului Nicolae Steinhardt. Mănăstirea Rohia, o destinaţie favorită de pelerinaj, a luat fiinţă în anul 1923. Ctitorul ei este preotul ortodox Nicolae Gherman din satul de la poalele „Dealului Viei – Rohia”, deal pe care se gaseste aşezată mănăstirea. Preotul ctitor a zidit mănăstirea în memoria fiicei sale, Anuţa, pe care a pierdut-o, fiind chemată la Domnul la varsta de numai 10 ani.” Sursa: wikipedia.

In momentul in care pasii ma poarta pe aleile unei manastiri ortodoxe, ma simt cu sufletul acasa, chiar daca eu nu sunt ortodoxa! Pe soseaua care leaga Clujul de Baia Mare, in localitatea Galgau, am urmat indicatorul spre Targu Lapus, intr-un peisaj de neegalat, urmand mersul serpuitor al soselei, trecand prin cateva sate frumoase, de maramureseni adevarati. La un moment dat, in stanga noastra, am vazut poarta!

Poarta Manastirii Sf. Ana - Rohia

Am intrat cu masina, pe un drum pe care greu incap doua masini care circula in sens opus, dar cu atat mai frumos. O priveliste de vis! Am simtit ca ma inconjoara sufletele tuturor celor care s-au rugat acolo de-a lungul vremurilor. Dupa ce am lasat-o pe Cola in masina, intr-o parcare umbroasa, am inceput sa ne apropiem de intrarea pe poarta manastirii, o poarta din lemn sculptat, cu o incarcatura extraordinara.

Intrarea in curte

In stanga aleii principale sta mormantul in care se va odihni cel care este episcop al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, Iustinian Chira.

Rohia-Locul in care se va odihni Episcopul Iustinian Chira

In imediata apropiere stau clopotele, intr-un foisor care pare vechi de cand lumea, alaturi de o toaca din lemn si una din metal. Impresionanta priveliste!

Rohia-Toaca

Facand cativa pasi, ni s-a descoperit intr-o parte Biserica Mare, iar in cealalta, cladirea unde isi gasesc odihna pelerinii care raman peste noapte.

Rohia - O parte din intrarea in biserica

Rohia - Cealalta parte din intrarea in biserica

Rohia - Casa pelerinilor

La subsolul bisericii mari se afla mica biserica, cu ziduri din caramida, cu multe icoane la care ne-am oprit si ne-am recules intr-o dulce, placuta mireasma de tamaie, inconjurati de lumanari arzande. Lumea vorbea in soapta, statea in genunchi si spunea rugaciuni, multe rugaciuni printre lacrimi de deznadejde. Am facut si eu ce am simtit ca e bine sa fac, I-am vorbit asa cum am crezut eu ca ma va intelege mai bine, am repetat cuvinte care cereau iertare si miluire. Nu imi sunt familiare procedeele bisericii ortodoxe, religia mea nefiind aceasta, dar sufletul mi-a vibrat la fel cu ale tuturor celor care au calcat pe acolo.  Apoi, am vazut chiliile, o cladire simpla, extrem de cocheta, pe ale carei culoare exterioare imi imaginam cum merg calugarii, in rugaciune, la culcare.

Rohia - Chiliile calugarilor

Este un imens privilegiu faptul ca am fost pe urmele atator oameni frumosi, oameni care acum sunt ingeri si care vegheaza asupra locurilor acelea.

Rohia - Casa in care a trait Nicolae Steinhardt

Dupa iesirea din curtea Manastirii, m-am mai recules si la mormintele celor care si-au gasit odihna vesnica acolo, printre ei fiind si Monahul Nicolae (Steinhardt).

Rohia - Cimitirul unde se odihneste Nicolae Steinhardt

Tot ce m-a inconjurat in acel loc, fie ca au fost icoane, cladiri, pasari sau calugari, absolut totul, mi-a umplut sufletul de liniste, de bucurie si de dorinta de a fi pace.

In sunet de toaca si de clopot, la Manastirea Sfanta Ana – Rohia – Maramures:

Acest articol a fost publicat în Excursii și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Reculegere

1. Diana Alzner zice:

Îmi doream să merg la Rohia din anii ’90, de când am citit „Jurnalul Fericirii” al părintelui Nicolae.
    Dar am fost abia acum, cu tine. 🙂 Mulţumesc pentru imagini şi cuvinte.

2. eumiealmeu zice:

tare-mi plac locurile de reculegere, mănăstirile… te invidiez.
    dar nu mă duc şi eu anul viitor? 🙂

3. isis zice:

Visul meu este Varatecul. L-am pus la dospit acum cativa ani si, desi am ajuns de cateva ori in zona de atunci, n-am ajuns totusi ACOLO. Pastrez visul, mut data!

Mi-a placut sa citesc despre Rohia in linistea acestei ore din noapte…

• cafeauata zice:

Si pentru mine Rohia a stat putin la „dospit”, dar se pare ca a venit momentul potrivit, cand toate cele din jur au dus la implinirea dorintei. Si ma consider un om norocos, cu atat mai mult cu cat am reusit sa dau putin si celor care au trecut pe aici.

4. Georgiana zice:

am mers şi eu la Rohia de două ori! şi dacă ar fi mai aproape de mine, m-aş mai duce încă de 10 ori!! tare, tare frumoasă, liniştită şi pitorească zona aia. 🙂
    pup cafeluţa.

5. yousef59 zice:

…ai povestit asa de frumos ca parca am fost acolo…iubesc manastirile…linistea de acolo…totul,asa ca iti multumesc!

6. BlueRiver zice:

asa aflu si eu despre locuri frumoase, pe unde n-am ajuns… in privinta religiei, nu conteaza religia, rugaciunea ti-e auzit doar daca este facuta din suflet… eu sunt ortodoxa, merg la biserica doar cand simt nevoia, nu ca trebuie sa merg, merg daca simt, altfel degeaba ma duc, daca sufletul nu mi-e acolo… iata un o pilda si vei intelege ce vreau sa spun 🙂

7. isis zice:

La Sibiu e liniste, cald si bine. Iti trimit si tie cate putin din fiecare 😉

8. cafeauata zice:

Au ajuns la mine, multumesc!