Scena din Palat

Cand este o sambata ploioasa, o vreme care ma duce cu gandul in alte timpuri,  imi amintesc…

Scena pe care am facut primii ( si ultimii, din pacate ) pasi de balet in fata publicului, la gradinita fiind. Scena pe care – in aceeasi perioada – am incercat sa recit o poezie, dar vazand-o pe mama in primul rand, am putut doar sa plang. Scena pe care – putin mai tarziu – am dansat dansuri populare cu un partener pe care nu-l suportam pentru ca avea ochelari. Scena pe care – la pubertate – am cantat intr-un cenaclu literar-artistic. Scena pe care au urcat cativa dintre artistii buni ai anilor 80, iar eu ii asteptam la iesire sa le ofer flori. Aceasta scena se afla in Palatul Cultural din centrul orasului.

Pana anul trecut nu m-a afectat starea in care se afla, poate ca in subconstient credeam ca il voi revedea la anul asa cum a fost atunci cand urcam pe scena lui.

A fost construit de Societatea Anonima Romana Lupeni, societate carbonifera infiintata de Regele Ferdinand prin Inalt Decret Regal in 1921. Intr-un singur an (1926) a fost ridicat, dandu-se in folosinta in aprilie 1927 , sala de spectacole fiind proiectată după Sala de aur a Filarmonicii din Viena.

In perioada lui frumoasa

A trecut mult timp de cand merg acasa doar odata pe an, pentru ca nu ma mai asteapta nimeni, doar o placa pe care stau scrise numele parintilor mei. Si de fiecare data ma uimeste cel putin la fel de mult nepasarea edililor in ceea ce priveste acest lacas de cultura, candva motiv de mandrie a celor care traiau in oras. Gurile rele spun chiar ca s-au cheltuit ceva fonduri alocate restaurarii, dar nu se vede nici o schimbare. Am aflat chiar ca ar exista o asociatie a „Prietenilor Palatului Cultural” condusa de Adrian Halga, un elev pasionat de istorie si un apropiat al principelui Radu, asociatie care a facut cateva incercari de strangere de fonduri pentru reabilitarea constructiei, insa fara rezultat.

Ma intreb cum a ajuns societatea noastra sa fie atat de indiferenta, cum pot locuitorii orasului sa se multumeasca doar cu amintirile? Sau poate, daca as trai si eu acolo nu as simti acea strangere de inima de cate ori as vedea acele ziduri? Poate ca m-as obisnui, poate ca as avea alte prioritati si m-as multumi sa dau vina pe autoritati.

Poate doar pentru ca il vad numai odata pe an, ma doare…

 

Ruine

Doar ruine

Acest articol a fost publicat în intrebari și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Scena din Palat

  1. fosile spune:

    Chiar prima data cind am fost in Lupeni am remarcat frumoasa cladire.Pe atunci era,parca,al Sindicatelor.
    Ultima data cind am fost pe acolo am vazut ca deosebita cladire a Morii se deprecia vazind cu ochii,avea acoperisul aproape cazut.
    Am inteles ca Lupeniul este un oras in miscare.Fostul centru al orasului este acum intrarea in oras si de la fosta intrare ,pina la fostul centru nu mai este nici o cladire.Ceva in legatura cu galeriile minei,dar chiar asa sa lasi in paragina istoria propriului oras,sa lasi se se distruga ce inca mai are un aspect,o semnificatie nu mi se pare normal.
    Oare vor sa-si construiasca un Retezat propriu cu banii aferenti intretinerii?
    Nu-i nimeni sa vada?
    Nu-i nimeni sa intrebe?
    Cumplit!

    • cafeauata spune:

      Ca in toata tara, cladiri frumoase lasate de izbeliste, primari pe care nu ii intereseaza – de fapt – orasul, oameni plictisiti sa tot spuna. Ce folos ca acum avem voie sa vorbim? De cele mai multe ori vorbim degeaba.

  2. acuarele spune:

    E un cosmar national care parca nu se va mai termina niciodata! Aceasta lipsa de interes pentru cultura, pentru adevaratele valori spirituale, aceasta dorinta de a transforma tot ce conteaza in moloz!… In timp ce vilele lor cresc si se inmultesc…. si conturile grase in banci… Unde esti tu, Tepes Doamnne?…

Lasă un răspuns

