Martie 8

Mamelor

SA TRAITI ANI MULTI, SA FITI IUBITE SI RESPECTATE DE CEI CARORA V-ATI DEDICAT VIATA

Ma gandeam astazi, in plina efervescenta a zilei de 8 Martie, ce fel de mama as fi fost…Cu toate ca nu am suferit datorita faptului ca nu am adus pe lume copii, uneori imi pun astfel de intrebari retorice.

In primul rand, daca ar fi fost sa fie, mi as fi dorit sa fie fetita. Numele ei, foarte probabil, ar fi fost Andreea. Ar fi avut carlionti mosteniti de la mine, ochii ar fi fost mari, rotunzi si negri, tenul putin ar fi adus a creol, nasul putin carn si buzele pline, carnoase, senzuale. Ar fi fost nici prea inalta, dar nici prea scunda, filiforma, cu picioare mici si  frumoase, cu talia bine accentuata, cu sanii suficient de mari incat sa nu fie complexata. Ar fi avut maini fine, cu degete lungi si subtiri, cu unghii frumoase.

Apoi, de mica s-ar fi obisnuit cu un catel, multe din cuvinte ar fi fost spuse datorita acestuia. La gradi ar fi mers in Vale, la bunici, cu siguranta acolo ar fi avut parte de mai multa rabdare si rasfat decat acasa. In plus, in casa ar fi vorbit limba maghiara, iar la gradi, limba romana. Acolo ar fi invatat tot ce am invatat si eu de la parintii mei. Ar fi stiut ca este obligatoriu sa salute toti vecinii si cunoscutii pe care ii intalneste, ca este obligatoriu sa-i respecte pe cei invarsta, sa le cedeze locul in autobuz, sa ii ajute sa duca plasa cu cumparaturi pe scari. Ar fi invatat de la mine ca niciodata, absolut niciodata nu are voie sa ridice tonul in discutiile cu parintii si cu bunicii, ca bunicii sunt cei carora le datoreaza existenta parintilor si, ca urmare, trebuie sa le poarte un respect deosebit. Obligatoriu pentru mine ar fi fost sa gasesc modalitatea prin care sa-i insuflu aceeasi dragoste pentru mama mea pe care am avut-o si eu. Imi place sa cred ca as fi reusit, chiar daca in defavoarea mea.

Fetita mea ar fi fost crescuta pana la varsta scolara in spiritul in care la randu-mi am crescut. Ar fi stiut ca la fiecare ocazie deosebita din an este frumos sa daruiasca un cadou, mai mare sau mai mic, in functie de posibilitati. Ar fi stiut ca atunci cand mergea musafir, era frumos sa nu mearga cu mana goala, ci sa ofere ceva gazdelor in schimbul ospitalitatii. Ar fi stiut sa nu-i fie rusine de faptul ca mama ei este unguroaica, dar sa fie mandra de faptul ca este romanca.

M-as fi straduit sa-i arat viata asa cum o vad eu, mai mult trista decat vesela, dar mereu frumoasa alaturi de cei dragi. As fi incercat sa-i spun ca cel mai de pret lucru in trecerea noastra pe acest pamant este familia, ca este nevoie si de prieteni, multi sau putini, dar neaparat de calitate. Imi place sa cred ca ar fi fost un copil (si mai apoi un adult) sociabil, deschis, neprefacut, cu suficienta diplomatie cat sa stie ocoli situatiile neplacute.

Si mai trebuia sa o invat ca iubirea nu este pe garduri, ca dragostea adesea este ca o loterie, important este sa ramai tu, un om integru, oricat de greu ar parea uneori.

Copilul meu cu carlionti ar fi fost iubitor de frumos, dar nu excesiv de sensibil. Ar fi ascultat muzica clasica, dar si blues si rock. Ar fi avut un scris corect, ordonat si frumos, ar fi stiut limba materna, dar studiile le-ar fi facut in limba romana.

De la bunici, inca in primii ani de viata ar fi invatat ca in viata este bine sa fii corect, sa nu furi si sa nu minti, sa ai curajul de a-ti recunoaste faptele si cuvintele, sa nu se intinda mai mult decat plapuma pe care o ofera viata. Ar fi stiut ca este important ca seara sa-si culce tampla pe perina linistita ca nu a facut nimic rau sau urat in acea zi.

Ar fi trebuit sa nu fie mandra, sa stie sa fie umila atunci cand situatia o cerea, dar in acelasi timp sa stie sa-si apere principiile. Nu mi-ar fi placut daca nu ar fi avut coloana vertebrala, daca ar fi fost om cu mai multe fete, daca ar fi calcat in picioare pe oricine doar ca sa se ridice ea.

Balerina mi-ar fi placut sa fie, sa o vad alunecand pe scena ca un fulg, gratioasa si puternica deopotriva. As fi vrut sa fie mai mult decat un oarecare, as fi vrut sa incante lumea, sa daruiasca tuturor celor din jur frumusete, gratie, bucurii. Iar ea sa se simta rasfatata de viata, de cei care ii erau in preajma.

Mai departe nu ma pot gandi, cum ar fi fost daca as fi fost bunica datorita ei, nu ma vad….

Toti cei care inca aveti mama, iubiti-o si rugati-va sa ramana pentru voi cat mai mult timp aici. Ea va iubeste mai mult decat oricine altcineva, la ea veti gasi oricand o vorba buna, o mangaiere, un suras.

Acest articol a fost publicat în Pentru mama și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Martie 8

  1. fosile spune:

    Multumesc!
    Ai multumit si mamei mele,pentru mine.

  2. acuarele spune:

    La multi ani, Cafeauata!
    Cu siguranta ai fi fost o mama foarte buna!
    Cerem multe de la copii, asa gandeam si eu mai demult…. cand a fost sa aplic, lucrurile au devenit brusc mult mai complicate decat ma asteptasem sa fie. Copilul e un univers in sine, un miracol viu. Iar regulile noastre sunt ultimele pe lista lui de interese… Singura lui regula si cea mai legitima, mai fireasca, este iubirea. Fara norma…

    • cafeauata spune:

      La multi ani si tie si sa fii mereu o mama fericita, implinita, iubita!
      Sunt convinsa ca nu as fi putut face tot ce-mi doresc, in fond ar fi avut personalitatea ei. Care personalitate, daca ar fi fost o combinatia intre a mea si a sotului meu, cu siguranta nu ar fi fost usor de tinut in frau. Dar imi place sa fac scenarii…

  3. fosile spune:

    Eu cred ca ar fi fost independenta,incapatinata,posesiva , vesela si guraliva.Cam cum e catelusa voastra.
    V-am asteptat la noi,sa sarbatorim impreuna,dar nu-i tirziu nici azi si nici intr-una din zilele care urmeaza.N-avem nevoie de motive sa va sarnatorim pe voi,femeile noastre si sa bem o cafea de muzica impreuna.
    Inca un ,La multi ani!

    • cafeauata spune:

      Pana la un punct tot ce spui ar fi fost calitati. Dar …. sunt sigura ca mi-ar fi dat de lucru, asa cum orice copil o face.
      Multumim de invitatie, dar oare nu este randul nostru sa dam o cafea? Oricum, trebuie sa sarbatorim in cursul acestei luni, asa ca… ne vedem!
      Si inca odata „Multumesc”.

  4. redsky2010 spune:

    la multi ani pentru ieri!
    cred ca ai fi fost o mama extrem de dedicata. am tot comparat ce ai scris cu ceea ce mi-am dorit eu si cu ceea ce este de fapt. de multe ori idealizam si uitam ca oamenii sunt cum pot ei, nu perfecti cum i-am dori noi. dar pentru asta tot ii iubim din tot sufletul nostru!
    o zi frumoasa, cafeluto!

    • cafeauata spune:

      La multi ani frumosi si tie!
      Doar fac scenarii si cu siguranta foarte multe nu s-ar fi potrivit. Oricum ar fi fost, stiu sigur ca as fi vazut-o cea mai frumoasa si mai desteapta dintre toti copiii, doar ar fi fost a mea…
      Sa fii o mama fericita, mereu!

  5. psipsina spune:

    la mulţi ani pentru ieri, căci nu a fost doar ziua mamelor, deşi şi eu o văd la fel… a mamei. a celei care a dat viaţă.
    la mulţi ani şi la multe primăveri luminoase.

  6. isis spune:

    Daca as putea da un premiu pentru articolul asta, l-as da cu amandoua mainile si cu toata bucuria… Multumesc.

    • cafeauata spune:

      Eu iti multumesc! Mult!

      • isis spune:

        Am plans citind visul atat de frumos si detaliat. Si eu imi doresc o fetita – Ilinca. Inca ne gandim sa o facem, stim ca suntem tineri, in ciuda baietilor mari pe care-i avem 😉

        Cat priveste cuvintele despre mama, cred ca pe blogul tau am citit cele mai calde si profunde ganduri pentru Ea. Nu neaparat in articolul asta, ci in mai multe. A curs lacrima…

        • cafeauata spune:

          Imi spui cuvinte frumoase si nu pot decat sa ma bucur ca reusesc (uneori) sa redau atat de bine ceea ce simt, ceea ce visez. La noi cu siguranta Andreea va ramane un vis, va ramane copilul carliontat care ar fi putut sa fie, la voi insa s-ar putea ca visul pe nume Ilinca sa devina realitate, ceea ce ne-ar bucura.
          Sper ca nu voi uita niciun cuvant care poate spune cat de putin despre cat a fost mama mea de buna si de frumoasa. Vreau sa le spun pe toate, poate ingerii vor lua cateva si i le vor duce ei.

Lasă un răspuns

